21 aprilie 2013



    Podium identic cu cel din 2012 pentru cea de-a patra etapa a Campionatului Mondial de Formula 1, Sebastian Vettel invingand la o diferenta de aproape 10 secunde cei doi piloti Lotus, Kimi Räikkönen si Romain Grosjean. Totusi, daca finalul de Cursa de anul trecut ne-a tinut cu sufletul la gura, editia 2013 a Marelui Premiu al Bahrainului a esuat in a livra o lupta adevarata pentru prima pozitie, interesul fiind mutat spre jumatatea plutonului, unde ambii constructori motorizati de Mercedes, echipa de uzina a nemtilor si echipa britanicilor de la McLaren, au oferit un spectacol de senzatie, cu succesive depasiri periculoase si aprinse dueluri interne. Marele ghinionist al cursei a fost, din nou (ca si in Malaezia), dublul Campion Mondial Fernando Alonso, fiind fortat sa treaca de doua ori pe la boxe in primele 8 tururi de o defectiune a sistemului DRS si de lipsa de raspuns la aceasta situatie a Scuderiei de la Maranello, reusesind o cursa de recuperare fabuloasa pentru a termina in puncte, pe pozitia a opta. Marea revelatie a Cursei a fost, din nou (parca ne-am obisnuit deja cu asta), finlandezul Kimi Räikkönen, plecand de pe 8 din grila, ajungand initial pe 11, pentru a surclasa mai apoi, in stilul sau caracteristic, restul plutonului si a termina Cursa pe 2, cu doar 2 opriri la boxe. [Daca ar fi sa facem ne distram putin cu stastistica, am putea spune ca Räikkönen, la al doilea sezon de la revenire a terminat a doua cursa consecutiva pe pozitia a doua, pentru al doilea an consecutiv, cu doar doua opriri la boxe, fiind al doilea in clasamentul general.] 
    Paul di Resta a facut o cursa exceptionala de la inceput pana la sfarsit, profitand de problemele celor doi feraristi, pentru a isi egala cel mai bun rezultat din cariera (Singapore 2011), un loc 4. Lewis Hamilton, plecat doar de pe 9, din cauza unei penalizari de 5 pozitii pentru schimbarea cutiei de viteze, reuseste sa termine cursa in fata coechipierului sau, poleman-ul Nico Rosberg. Din pacate pentru germanul de la Mercedes, ritmul surprinzator de bun din Q3 nu s-a materializat nici macar intr-o clasare pe podium, acesta terminand doar pe locul 9. Indrazneala si agresivitatea lui Perez au dat roade, in cele din urma, reusind sa termine pe 6, in fata lui Mark Webber si la o distanta apreciabila fata de colegul sau, Jenson Button, caruia provocarea continua si neinduratoare a coechipierului mexican i-a distrus pneurile si l-a aruncat pe un dezonorant loc 10. 
    Felipe Massa a reusit contraperformanta de a termina cu mult in spatele colegului sau, pe 15, in spatele lui Bottas, Sutil, Hulkenberg si Maldonado, acest lucru datorandu-se si unei avarii minore a aripii fata ce (probabil) a descentrat monopostul cauzand o uzura exagerata a pneurilor, brazilianul "beneficiind" si de o pana in turul cu numarul 36. Singurul pilot ce nu a trecut linia de sosire a fost francezul de la Torro Rosso, Jean-Éric Vergne, acesta retragandu-se in turul 16, fara probleme evidente. Rezultatele complete le gasiti AICI
    Per total, editia 2013 a Marelui Premiul al Bahrainului a fost una interesanta din multe puncte de vedere, cu rasturnari spectaculoase de situatie, strategii schimbate din mers, dueluri intense si rezultate surprinzatoare. Formula 1 revine peste 3 saptamani, cu Marele Premiu al Spaniei de pe Circuit de Catalunya. Pana atunci, numai bine!


TheSeeker


Imagini din Marele Premiu al Bahrainului 2013

Start!

Primul tur dupa Start.


Jenson Button & Sergio Perez - Vodafone McLaren Mercedes


Nico Rosberg - Mercedes AMG Petronas


Kimi Räikkönen - Lotus F1 Team


Fernando Alonso - Scuderia Ferrari


Romain Grosjean - Lotus F1 Team la Sosire.


Sebastian Vettel - Infiniti Red Bull Racing in Parc Fermé.


Podium
1. Sebastian Vettel - Infiniti Red Bull Racing
2. Kimi Räikkönen - Lotus F1 Team
3. Romain Gorsjean - Lotus F1 Team


20 aprilie 2013

Desfasurare  19-21 aprilie 2013.

Program (GMT+2, ora Romaniei)

  Antrenamente:  P1 - Vineri 10:00. P2 - Vineri 14:00. P3 - Sambata 11:00.
  Calificari: Q1, Q2, Q3 - Sambata 14:00.
  Cursa: Duminica 15:00.

Circuit  
Bahrain International Circuit, Sakhir, Bahrain.




    La doar o saptamana distanta de cursa din China, Formula 1 revine cu etapa din Bahrain, pe modernul circuit de la Sakhir. La fel ca si circuitul din Shanghai, pista de la Sakhir a fost inaugurata in anul 2004. De-a lungul timpului monoposturile de Formula 1 au "alergat" pe doua variante diferite ale acestui circuit, doar pentru sezonul 2010 folosindu-se varianta de anduranta. 

    Turul de circuit din Bahrain prezinta 15 viraje, fiind unul de interval mediu, recordul pe aceasta varianta fiind stabilit in 2004 (editia inaugurala) la un 1:30.252 de catre Michael Schumacher. Uzura pneurilor este un aspect foarte important pe acest circuit, intrucat suprafata aderenta si praful adus de vant pe suprafata asfaltica fac din pista araba una extrem de abraziva, in special pentru pneurile puntii spate. 
    Turul de circuit incepe de pe cea mai lunga linie dreapta a circuitului, paralela cu linia boxelor. De aici se intra in primul viraj, un ac de par dificil ce reprezinta prima perioada violenta de franare. De aici suprafata circuitului se largeste, combinatia rapida dintre virajele 2 si 3 fiind importanta pentru un parcurs bun catre virajul numarul 4 (unul foarte larg, dar inselator), aceste doua sectiuni fiind unite de o linie dreapta ce ofera multe oportunitati de depasire. Urmeaza apoi combinatia stanga-dreapta-stanga dintre virajele 5, 6, 7, ce coduce spre acul de par din virajul 8. O scurta zona de acceleratie duce spre virajul 9, unde se alfa punctul de detectie DRS. Virajul 10 este unul extrem de inselator, prezentand o diferenta de nivel foarte mare si o perioada de franare scurta si agresiva. Intre virajele 10 si 11 sta o linia dreapta ce reprezinta prima zona DRS, dupa care se franeaza usor pentru a intra in combinatia stanga-dreapta a virajelor 11 si 12. Virajul 13 este reprezentat de un ac de par, ce deschide calea spre o lunga line dreapta inaintea virajului cu numarul 14, unde regasim al doilea punct de detectie DRS. Virajele 14 si 15 se undesc intr-o larga combinatie de dreapta, de unde se reintra pe linia dreapta paralela cu linia boxelor, de unde incepe a doua zona DRS, iar turul de circuit din Bahrain i-a sfarsit. Pentru o mai buna intelegere a acestui tur de circuit, va invit sa vizualizati acest Video, un on-board cu Lewis Hamilton in 2012. 

Pneuri



Pirelli P-Zero Medium
Pirelli P-Zero Hard















Pirelli Cinturato Intermediate
Pirelli Cinturato Wet















Predictii


    In primele Antrenamente, Felipe Massa conduce un 1-2 al celor de la Ferrari, iar in cea de-a doua mansa Kimi Räikkönen a semnat cel mai bun timp. In concluzie, Ferrari si Lotus arata cel mai bun ritm in Bahrain, dar, spre deosebire de etapa din China, si cei de la Red Bull sunt de luat in seama. Mercedes are de asemenea sanse, dar nu cred ca sunt favoriti. 

    Pentru Calificari, as miza pe Alonso sau Räikkönen pentru pole position, cu o buna clasare si a coechipierilor acestora. 
    Pentru Cursa, tot spaniolul Scuderiei si finlandezul de la Lotus mi se par favoritii la victorie. De asemenea, ma astept la o clasare sub cea din ultimele etape pentru Mercedes si Force India, langa favoriti aflandu-se Red Bull si Sauber, in opinia mea. Asa cum am mai spus, uzura penurilor va reprezenta un factor foarte important, dar sa nu uitam de fiabilitate, caldura si praful din Bahrain fiind un "ucigas" pentru partile fine ale monoposturilor mai sensibile. 
    In cateva ore incep si calificarile in Bahrain, iar maine ne vom putea bucura de cele 57 de tururi ale Cursei de la Sakhir. Nu-mi ramane decat sa va urez vizionare placuta si un weekend de frumos si insorit. Fie ca cel mai bun sa castige, iar noi sa ne reauzim dupa o Cursa fenomenala (sper). Salutari!


TheSeeker

14 aprilie 2013


    Etapa din China aduce prima victorie a sezonului pentru spaniolul Scuderiei Ferrari, Fernando Alonso, dupa o Cursa neasteptat de incitanta, devenind al treilea castigator diferit din 2013. Plecat de pe pozitia a treia din grila, Alonso castiga imediat o pozitie, profitand de startul foarte slab al lui Kimi Räikkönen, fiind urmat de coechipierul sau, Felipe Massa. Poleman-ul Lewis Hamilton incepe promitator cursa, nereusind totusi sa se desprinda de urmaritorii sai. Astfel, inca din primele tururi, se contureaza un grup compact, format din 4 piloti: Hamilton, Alonso, Massa si Räikkönen. In turul 5, insa, Alonso efectueaza o depasire cruciala asupra pilotului Mercedes, fiind imediat urmat de celalalt ferrarist, spre a oferi Scuderiei conducerea Marelui Premiu al Chinei cu ambele monoposturi.
    Calificandu-se initial pe pozitia a 14-a, Mark Webber este descalificat pentu ca nu a putut oferi mostra obligatorie de combustibil la finalul calificarilor si porneste de pe linia boxelor. Dupa doar un tur de circuit revine la boxe si schimba pneurile soft cu cele medii, mergand pe o strategie extrema in incercarea sa de a termina in puncte, macar. 
    Pneurile soft se dovedesc repede a fi o alegere neinspirata din partea celor de la Pirelli, toti cei plecati pe specificatia optionala intrand sa schimbe cu pneurile medii, dupa doar 5-6 tururi parcurse (primii 7, au mai parcurs 3 tururi in Q3, cu aceleasi pneuri). Alonso si Hamilton intra la boxe in acelasi timp si ies in aceeasi formatie, avansand treptat prin pluton, in timp ce Kimi Räikkönen se zbate in spatele lui Sergio Perez. La o incercare de depasire, finlandezul este blocat foarte ferm (si cam la limita regulamentului) de catre pilotul McLaren, suferind o avarie la partea frontala a monpostului. Cu toate acestea, Räikkönen avanseaza aproape nestanjenit, apropiindu-se vertiginos de Lewis Hamilton, care a ca pierdut contactul cu monopostul lui Alonso. Profitand de intrarile la boxe ale celor plecati din grila pe pneuri soft, Nico Hulkenberg preia conducerea Cursei, urmat indeaproape de Sebastian Vettel, care insa nu il depaseste pe compatriotul sau, asteptand calm si tactic intrarea la boxe, moment in care schimbul rapid de pneuri va transa decisiv acest duel germanic. Incetinit de traficul de la jumatatea plutonului, Felipe Massa se afla acum cu mult in spatele grupului din care facea parte initial, pierzand definitiv contactul cu liderii. 
    Dupa aproximativ 15 tururi, noi probleme apar pentru Mark Webber, acesta intrand la boxe dupa un incident (de care se face vinovat australianul) cu Jean-Éric Vergne, mai apoi fiind rechemat la boxe si avertizat sa parcugra acel tur la viteza foarte mica. La scurt timp dupa acest comunicat, in virajul 14, de monopostul RB9 a lui Webber se desprinde roata (intreaga roata) stanga spate, cauzand inevitabil abandonul australianului si avertizare de steag galben, pe acea portiune (una foarte buna pentru depasiri, aflandu-se la finalul zonei DRS). Sub steag galben, 8 piloti au folosit sistemul DRS, urmand ca acest lucru sa fie analizat dupa Cursa, pentru a se stabili daca a reprezentat sau nu o incalcare a regulamentului. In cele din urma, se pare ca nici un fel de masura nu va fi luata impotriva acestora. 
    In stilul conservator ce l-a consacrat, Jenson Button reuseste sa ramana pe circuit cu trenul initial de pneuri (medii, bineinteles) pentru 23 de tururi, conducand Cursa pentru cateva tururi. Prin comparatie, colegul britanicului, Sergio Perez, schimba pneurile a doua oara, un tur mai tarziu (turul 24). O a doua intrare la boxe, in turul 49, ii va permite lui Button sa se claseze pe pozitia a cincea, desi a plecat din grila doar de pe locul 8. In schimb, Perez nu reuseste sa adune nici macar un punct, dupa etapa din China, terminand Cursa pe 11. Un accident provocat de Esteban Gutierrez il scoate din Cursa pe debutantul de la Sauber, fortand si abandonul lui Adrian Sutil, mexicanul distrugand aripa spate a monopostului Force India. 
    Tur dupa tur, Alonso goneste tot mai repede spre victorie, aratand ritmul fenomenal de cursa al F138-ului. Hamilton si Räikkönen, lasati in urma de spaniolul Scuderiei, se angajeaza intr-o lupta intensa pentru pozitia a doua, castigata stategic de finlandez. Intre timp, Sebastian Vettel, plecat de pe locul 9, ajunge pe locul 2 (doar temporar) datorita strategiei bine gandite de echipa RBR si ritmului impresionant al triplului Campion Mondial. Dupa ce intra pentru a treia oara la boxe, in turul 51, obligat sa "incalte" si pneurile soft, Vettel revine in fata lui Jenson Button, pe pozitia a patra si incepe sa atace furibund pozitia lui Lewis Hamilton (care se afla pe locul al treilea), recuperand o diferenta de aproximativ 13 secunde fata de britanic, intr-un interval foarte scurt. Vettel isi planuieste atent atacul decisiv, insa o mica imprecizie in virajul 12 al ultimului tur il priveaza pe german de ultima treapta a podiumului, pozitie binemeritata si castigata corect de Lewis Hamilton. Astfel Fernando Alonso inscrie prima victorie a sezonului pentru Scuderia Ferrari, in timp ce Räikkönen continua sa afiseze aceeasi constanta inspaimantatoare ca si pana acum. Vettel il urmeaza indeaproape pe Hamilton, iar Button completeaza topul primilor 5. Massa termina doar pe 6, dar aduna puncte pretioase pentru Ferrari, in timp ce Ricciardo impresioneaza, obtinand un loc 7 binemeritat. Paul di Resta termina in fata lui Romain Grosjean, iar Nico Hulkenberg "fura" ultimul punct de sub nasul lui Sergio Perez, urmat de Vergne. Cei doi piloti Williams dezamagesc din nou, clasandu-se doar pe locurile 13 si 14, in timp ce Jules Bianchi isi dovedeste inca o data superioritatea fata de restul pilotilor de la echipele codase, incheiind pe locul 15. Chilton, Pic si van der Garde inchid lista pilotilor clasati, oferind o "performanta" obisnuita pentru Caterham si Marussia. Patru piloti nu au trecut linia de sosire in Marele Premiu al Chinei: Nico Rosberg, Mark Webber, Adrian Sutil si Esteban Gutierrez. 
    In concluzie, etapa din China ne-a oferit o Cursa interesanta, un spectacol total reprezentat de depasiri fabuloase, strategii castigatoare sau falimentare si dueluri incinse. Surprinzator, dar predictiile facute de mine, in postarea anterioara, s-au dovedit a fi destul de precise.  
    Saptamana viitoare, Formula 1 revine cu Marele Premiu al Bahrainului, dupa care Campionatul Mondial ajunge in Europa, pentru 2 etape, inainte de runda din Canada. Nu-mi ramane decat sa-mi iau la revedere; pana data viitoare, numai bine!
    
TheSeeker





Start!

Virajul 4, dupa Start.

Virajul 4, dupa Start.

Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas
Fernando Alonso & Felipe Massa - Scuderia Ferrari

Jean-Éric Vergne - Scuderia Torro Rosso

Fernando Alonso - Scuderia Ferrari, la boxe.


Abandon, Mark Webber - Infiniti Red Bull Racing


Mark Webber - Infiniti Red Bull Racing


Kimi Räikkönen - Lotus F1 Team


Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas
Kimi Räikkönen - Lotus F1 Team


Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas
Sebastian Vettel - Infiniti Red Bull Racing, la Sosire


Kimi Räikkönen - Lotus F1 Team, in Parc Fermé.


Fernando Alonso - Scuderia Ferrari, in Parc Fermé.


Fernando Alonso - Scuderia Ferrari, in Parc Fermé.


Podium
1. Fernando Alonso - Scuderia Ferrari
2. Kimi Räikkönen - Lotus F1 Team
3. Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas



11 aprilie 2013

Desfasurare  12-14 aprilie 2013.

Program (GMT+2, ora Romaniei)

  Antrenamente:  P1 - Vineri 05:00. P2 - Vineri 09:00. P3 - Sambata 06:00.
  Calificari: Q1, Q2, Q3 - Sambata 09:00.
  Cursa: Duminica 10:00.

Circuit  Shanghai International Circuit, Shanghai, China.



    A treia etapa a Campionatului Mondial de Formula1 va alea loc pe Shanghai International Circuit din China. Inaugurat in anul 2004, circuitul proiectat de Herman Tilke este unul modern ce gazduieste anual unele dintre cele mai importante competitii motorizate din lume, precum Formula1, MotoGP sau WTCC. Prezentand 16 viraje si o lungime de 5.451 km, parcursul circuitului este unul mediu ca durata, recordul pe turul de circuit fiind stabilit de Michael Schumacher la un impresionant 1:32.238, chiar la prima etapa de Formula1 gazduita de acest circuit. In 2006, circuitul din Shanghai a fost scena unei reprezentatii fabuloase, dispuate in conditii meteorologice dificile, cursa ce a ramas si va ramane in istorie drept ultima victorie de etapa (a 91-a) din cariera septuplului Campion Mondial, Michael Schumacher. In 2012, victoria i-a apartinut lui Nico Rosberg, prima din cariera acestuia si prima pentru echipa de uzina Mercedes, dupa 57 de ani. 
    Turul de circuit incepe pe linia dreapta paralela cu linia boxelor (ca de obicei), unde se poate folosi si sistemul DRS. Primele 4 viraje se leaga intr-un inselator apex de dreapta si un lung viraj de stanga, conturand o trasa foarte dificila, atat in abordare, cat si in mentinere. Intre virajele 4 si 6 gasim o scurta portiune de viteza, "franta" de virajul cu numarul 5. Sectorul al doilea ne aduce o portiune stanga-dreapta solicitanta pentru monpost, formata de virajele 7 si 8, chiar inaintea unui dublu viraj de stanga, 9 si 10, dupa care se intra in al treilea (si ultimul) sector. Spre cel de-al 11-lea viraj se accelereaza puternic, pe scurta linie dreapta, dupa care urmeaza punctul de detectie DRS. Virajele 12 si 13 reprezinta un al doilea apex, ce se continua cu principala linie dreapta, unde se poate folosi din nou sistemul DRS (incepand de pe la jumatatea portiuini). Linia dreapta se incheie cu o perioada de franare agresiva, pentru a aborda virajul 14, un ac de par inselator. Virajul 15 este aproape insesizabil, iar ultimul viraj, unul de stanga, duce spre ce-a dea doua portiune de viteza signifianta, unde se alfa si lina de start/sosire, unde turul de circuit din China se incheie. Pentru o mai buna intelegerele a ceea ce inseamna un tur rapid pe acest circuit tehnic, va invit sa accesati urmatorul LINK, pentru a viziona turul de pole position din 2012 (1:35.121), a lui Nico Rosberg, insotit de comentariul germanului.

Pneuri




Pirelli P-Zero Soft
Pirelli P-Zero Medium



Pirelli Cinturato Wet
Pirelli Cinturato Intermediate

























Predictii


    Pentru Calificari, as miza pe Lewis Hamilton pentru pole, in ciudat formei bune in care se afla Sebastian Vettel. De asemenea, Felipe Massa este de luat in seama, poate pentru prima sau a doua linie. Cred ca in primele 3 linii la start se vor afla (in grup sau nu) pilotii Mercedes AMG, Scuderia Ferrari si Red Bull Racing (Nu neaparat in aceasta ordine, dar cred ca asa vor sta lucrurile). 
    Pentru Cursa, cred ca victoria va fi disputata intre Lewis Hamilton, Fernando Alonso si Kimi Räikkönen, poate si Nico Rosberg si cei doi piloti Red Bull (Vettel si Webber).
    Hamilton are deja 2 victorii pe circuitul din China, in timp ce colegul sau, Nico Rosberg este invingatorul de anul trecut. Luand in considerare si ritmul bun afisat in Malaezia, cred ca pilotii Mercedes AMG pleaca cu prima sansa inaintea etapei cu numarul 3, in timp ce nevoia de puncte si un F138 decent ar putea sa impinga Scuderia Ferrari spre un rezultat bun, in Cursa de duminica. Nici cu Räikkönen nu este de glumit, finlandezul fiind aproape de un loc pe podium anul trecut, pirezand aceasta sansa din cauza uzurii exagerate a pneurilor, lucru ce l-a scos in afara punctelor aproape imediat. Nu as vrea sa scot din calcul o victorie (sau macar o clasare pe podium) pentru Red Bull Racing, insa circuitul din Shanghai s-a dovedit a nu fi pe placut austriecilor, cu o singura victorie obtinuta in China, in 2009. Reprezentatii solide (pentru Cursa, cel putin) astept de la Sauber si Force India, in timp ce Williams  si Torro Rosso cred ca vor dezamagi, din nou. Daca vom avea parte de conditii mixte, cred ca ne putem astepta la o clasare surprinzator de buna pentru Marussia, in timp ce Caterham are mult de recuperat, in opinia mea. 
    Sper doar sa avem parte de o Cursa placut si un weekend spectaculos, desi etapa din China s-a dovedit a fi destul de anosta, in ultimii ani. Ca intodeauna, astept comentarii, intrebari, sugestii sau orice fel de discutie doriti. Nu-mi ramane decat sa va urez vizionare placuta si numai bine!


TheSeeker

06 aprilie 2013

    In aceste saptamani fara un Mare Premiu, putine sunt subiectele pentru un astfel de blog. Cum n-am nici o dorinta sa vorbesc in gol, despre sanse la titlu, debutanti sau alte lucruri ce pot fi anoste, m-am gandit ca, odata la ceva timp (am sa incerc saptamanal) sa readuc in prim-plan pilotii de legenda ai Formulei 1, eroii eroilor de astazi, "regii" ce au semnat istoria motorsportului, schimbandu-l pentru todeauna. 
    Logic ar fi sa incep cu inceputul, de la Nino Farina, pana la Alain Prost si mai departe. In schimb, am ales sa incep in forta, prezentand portretul unui mare campion, unui rebel desavarsit si a unui pilot ce a lasat o amprenta solida in motorsport, intr-o perioada foarte scurta. Lipsita de longevitate i-a fost si viata, nu doar cariera, insa intr-o perioada de timp redusa acesta a reusit sa devina un adevarat simbol, al nesabuintei, vitezii si nemuririi (in plan istoric). Fara alte introduceri, James Hunt
    Intr-o vreme a "cavalerilor" Formulei 1, a pilotilor rebeli, a pilotajului pe muchie de cutit si a vitezelor extreme (ani '70) se afirma, aproape de nicaieri un tanar pilot, maniac al vitezei. Ascensiunea sa a fost aproape la fel de abrupta precum i-a fost si caderea, in doar 7 sezoane in Formula 1, ajungand de la  necunoscut la Campion Mondial, pentru a se retrage doar cativa ani mai tarziu, din lipsa de performanta si motive personale. 


James Hunt (1977)
    Nascut pe 29 august 1947 (numele sau complet fiind James Simon Wallis Hunt), britanicul a fost inca din copilarie un spirti debordant, fiind descris drept hiperactiv, persistent si rebel. Parintii acestui au declarat ca James s-ar fi apucat de fumat (era cunoscut drept un fumator inrait, chiar si in timpul sezoanlor competitionale) undeva in jurul varstei de 10 ani, acestia incercand, fara succes (bineinteles), sa il convinga ca nu este un obicei potrivit, pentru cineva atat de tanar. Pasionat de automobilism, Hunt a declarat ca viata sa a inceput cu adevarat, la 17 ani, in momentul cand acesta a obtinut permisul de conducere. Obsesia lui pentru competitii motorizate ar fi inceput in momentul in care a participat (ca spectator, atunci) la o cursa de Mini, invitat fiind de un prieten al carui frate concura. Prins imediat de "microbul" motorsportului, Hunt a intrat si el in aceeasi competitie, la putin timp dupa acesta intamplare. Desi parinti au refuzat sa finanteze ceea ce vedeau atunci ca pe un moft, James a muncit pentru a obtine fondurile necesare sa achizitioneze si sa pregateasca de competitie un Mini, cumparat in stare foarte proasta. Hunt a petrecut doi ani lucrand la masina, insa nu a reusit sa treaca inspectia tehnica din prima incercare. 
    Odata intrat in lumea motorsportului, a uimit imediat, nu atat prin talentul extraordinar pe care il poseda, cat prin nebunia totala pe care o degaja, multe dintre primele sale curse terminandu-se in accidente spectaculoase. Spre exemplu, intr-o cursa din Formula Ford, acesta a reusit sa intre cu masina intr-un lac, din apropierea circuitului. S-ar fi inecat, daca ar fi purtat centura de siguranta obligatorie, pe care nu si-a permis sa o achizitioneze. Cu o alta ocazie, in Formula 3 de aceasta data, Hunt a fost scos din cursa de un pilot concurent, acesta intrand deliberat in britanic. Furios, temperamentalul Hunt s-a dus la ramasitele monopostului adeversarului sau, scotandu-l pe acesta pentru a il arunca la pamant. Aceste exemple de comportament ar starni, cu siguranta, sanctinui foarte dure din partea FIA (nici atunci nu erau atat de usor trecute cu vederea, dar alta era perceptia generala), in prezent.
    Un tanar aristocrat britanic, Lord Alexander Hesketh, a reprezentat salvarea din notorietate a lui James Hunt. Cu foarte multi bani, dar zero cunostinte legate de motorsport, Hesketh si-a format o echipa, Hesketh Racing, ce a concurat in Formula 3 si apoi Formula 2. In acest timp, alaturi de (nimeni altul decat) James Hunt, echipa a devenit populara pentru consumul de sampanie echivalent cu cel de combustibil si un personal format din mai multe femei atragatoare decat mecanici (cu exagerarile de rigoare, bineinteles). In 1973, Lord Hesketh isi aduce echipa in paddock-ul Formulei 1, Hunt si compania fiind tratati ca o mare gluma de catre gigantii sportului. Cu un sasiu vechi si un monopost primitv, fara nici un sponsor si un ursulet de plus pe post de insigna (pare o gluma, dar este adevarat) Hesketh Racing reuseste o clasare miraculoasa pe pozitia secunda in Marele Premiu al Statelor Unite, in sezonul lor de debut. Ambitionati, in 1974 isi construiesc propriul monopost, Hesketh 308, ce ii livreaza lui Hunt prima sa victorie intr-un Mare Premiu de Formula 1, pe circuitul olandez de la Zandvoort, afisand o lipsa de fiabilitate inspaimantatoare pe parcursul sezonului 1974, in ciuda talentului evident al tanarului superstar britanic James Hunt. Dupa inca un sezon, gruparea lui Hesketh se gaseste in pragul falimentului, politica lipsita de orice gandire sau continuitate aducand echipa britanica in pragul colapsului. Astfel, Hunt se trezeste fara contract, cu foarte putin timp inaintea inceperii noului sezon. Salvarea sa a veni de la compatriotii de la McLaren, unde un "scaun" tocmai fusese eliberat de pleacarea lui Emerson Fittipaldi la Copersucar-Fittipaldi (echipa fratelui sau). Astfel, Hunt semneaza cu McLaren un contract in valoare de $200.000./sezon (desi pare mult, este unul dinte cei mai prost platiti Campioni Mondiali din istorie, alaturi de Keke Rosberg). Personalitatea rebela a acestuia, izbeste ca un zid de caramida echipa din Woking, Hunt refuzand sa poarte un combinezon cu insemnele sponsorilor, afisandu-se public purtand un tricou si o pereche de jeansi, de multe ori descult, inclusiv la intalnirile cu sponsorii sau diversi oameni de afacere. Desi inca un "vulcan de nervi" pe circuit si in afara acestuia, Hunt reuseste sa isi mai tempereze agresivitatea, invatand sa fie rapid pana la finalul curselor, pastrand monopostul in cursa si obtinand rezultate laudabile, acomodandu-se aproape imediat in cadrul echipei McLaren. 
    Sezonul 1976 (primul la McLaren) incepe rezonabil pentru Hunt, acesta reusind sa se claseze foarte sus, atunci cand reusea sa termine cursa, fara sa abandoneze sau sa fie descalificat. Forma constanta (surpinzatoare, pentru el) de la jumatatea sezonului il aduce foarte aproape de liderul Niki Lauda. Atunci cand germanul sufera un accident aproape fatal in Marele Premiu de casa (din Germania), Hunt se apropie la doar cateva puncte de liderul clasamentului. Din cauza accidentului foarte grav, Lauda lipseste pentru doua etape, retragandu-se mai apoi, incapabil sa clipeasca corect (acesta suferind arsuri grave la nivelul fetei), iar Hunt devine Campion Mondial, pentru prima si ultima data, la doar 1 punct diferenta de Lauda, cu doua victorii si un loc 3, in ultimele trei curse ale sezonului, obitnand un podium in Japonia in ciuda ploii nemiloase. De asemenea, Hunt va fi ultimul Campion Mondial britanic in Formula 1, pentru 16 ani, pana la Titlul Mondial din 1992 al lui Nigel Mansel. 


James Hunt (1976) castigand Titlul Mondial, pe o ploaie torentiala.
    
    1976 va reprezenta varful absolut al carierei lui Hunt, in anii urmatori acesta esuand in a mai se apropia macar de o asemenea performanta. Desi mai calm, decat in tinerete, britanicul continua sa atraga toate privirile, lovind comisari de traseu sau oficiali FIA si oprindu-se in mijlocul circuitului pentru a injura alti pilot. Atitudinea sa si personalitatea inedita l-au facut un favorit al presei si al publicului, in timp ce, in paddock-ul Formulei 1, acesta nu prea avea prieteni, fiind urat de aproape toata lumea. James Hunt era descris ca un fumator inrait (fumand in jur de 40 de tigari pe zi), bautor pe masura si ocazional consumator de droguri. 


James Hunt (1977) la ultima sa victorie in Formula 1.

    Dupa inca 2 sezoane alaturi de McLaren ('77 si '78), Hunt se alatura amatorilor de la Wolf Racing, de unde, lipsit de ambitia de alta data si dotat cu un monopost dezastruos (din toate punctele de vedere), acesta decide sa puna definitiv capat carierei sale in motorsport (ca pilot), retragandu-se undeva spre jumatatea sezonului 1979. 

    Odata retras din activitatea de pilot, James Hunt devine un caracter ceva mai temperat, fiind usor "depasit" de viata din afara motorsportului. Este imediat racolat de BBC, pentru un post de comentator, pe care nu il ia in serios la inceput (intrand beat in direct, spre exemplu), devenind insa repede atras de slujba si castigand imediat un numar mare de admiratori, datorita stilului sau hotarat, acid si direct. 
    In 1993, la doar 45 de ani, James Hunt sufera un infarct si moare, cu doar cateva ore inaintea unui viitor mariaj. Viata unui Campion Mondial si pilot de legenda se incheie, astfel, mult prea brusc si mult prea devreme, acesta lasand totusi in urma o mostenire greu de atins, nu datorita trofeelor din vitrina, ci datorita imaginii si a personalitatii sale marcante, ce va dainuii multe deceni, poate chiar secole sau milenii, dupa moartea acestuia. Atat timp cat vor exista tineri rebeli, cu personalitati debordante si motorsport adevarat in sange, numele de James Hunt nu va fi uitat. 


James Hunt.


TheSeeker


01 aprilie 2013

    Intrucat in ultima postare am analizat pe scurt situatia din Clasamentul Constructorilor, dupa primele doua Marii Premii din 2013, cred ca ar fi potrivit sa ne uitam putin si la cum arata Clasamentul Pilotilor, momentan:




    Surprinzator sau nu, Campionul Mondial en-titre, Sebastian Vettel, este lider la general, dupa primele doua etape din sezonul 2013 al Campionatului Mondial de Formula 1. Desi a aratat initial o usoara scadere de forma, fata de sfarsitul de an 2012, germanul a reusit sa plece din pole position in ambele Mari Premii de pana acum, aratand ca este inca un adversar de luat in seama si ca nu va ceda usor in lupta pentru Titlul Mondial din 2013. Nici coechipierul acestuia, Mark Webber, nu se descurca rau, ocupand pozitia a treia la general, tinand pasul destul de bine cu triplul Campion Mondial.
    Kimi Räikkönen a fost protagonistul celei mai placute surprize de la inceput de sezon, finlandezul triumfand in etapa australiana, desi a plecat din grila doar de pe pozitia a saptea. Cu toate acestea, ritmul slab din calificari si duelurile inoportune in care a fost implicat in Cursa din Malaezia nu i-au permis lui Räikkönen sa pastreze sefia Clasamentului. Insa, Lotus-ul E21 pare o masinarie solida, iar constanta impresionanta, de care a dat dovada inca de la inceputul sezonului trecut, ii poate aduce lui "The Iceman" un nou Titlu Mondial.
    Lewis Hamilton; debutul cel mai asteptat al acestui sezon, cu siguranta. Doar ca britanicul nu este un debutant in Formula 1, ci un debutant pentru Mercedes AMG, dupa ce a fost cam intreaga cariera pilot McLaren. Daca aruncam o privire peste clasarea echipelor, observam ca Hamilton a luat probabil o decizie foarte buna, Mercedes avand (la momentul respectiv, cel putin) un ritm mult mai bun decat McLaren, atat in Calificari, cat si in Cursa.
    Pilotii Scuderiei Ferrari, Felipe Massa si Fernando Alonso, ocupa pozitiile 5 si 6 in Clasamentul Pilotilor, cei doi beneficiind de un monopost performant si fiabil, dar nu si de o strategie pe masura. Aceasta clasare se mai datoreaza si abandonului, din etapa a doua, al spaniolului Alonso, acesta evitand o intrare la boxe intr-un moment critic, lucru ce ii poate afecta serios campania pentru Titlul Mondial. In acelasi timp, brazilianul Massa, s-a schimbat total fata de ultimii ani, incepand sa performeze si dovedindu-se, in sfarsit, un coechipier pe masura dublului Campion Mondial.
    Rosberg si Grosjean nu sunt foarte departe de forma ce i-a consacrat, nereusind sa tina (inca) pasul cu grupul fruntas, in timp ce revenirea lui Sutil se anunta a fi una spectaculoasa, germanul atragand atentia de multe ori, pe parcursul celor doua etape disputate pana in acest moment. Nici di Resta nu se descurca rau, tinand pasul onorabil cu mult mai experimentatul sau coleg (desi di Resta este pilot principal, in acest sezon).
    In afara top-ului 10, povestea este una incalcita, cu un Hulkenberg ce performeaza, dar nu obtine atat de multe puncte cat si-ar dori. Nu se poate plange, insa, germanul obtinand tot atatea puncte cat cei doi piloti McLaren la un loc, Perez si Button zbatandu-se undeva la jumatatea clasamentului, in timp ce echipa britanica incerca sa gaseasca solutii pentru noul lor monopost, ce refuza sa aiba un ritm decent (cel putin). Poate ca etapa din China va aduce imbunatatiri, desi diferenta fata de lideri va fi greu de recuperat atat de repede, zic eu (referindu-ma la diferenta de performanta, nu de puncte).
    In afara de drama McLaren, nimic nu imi mai atrage atentia in aceasta parte a Clasamentului, cu exceptia tanarului Jules Bianchi, un talent veritabil (parerea mea). Debutant in Formula 1, fost pilot de teste Force India si membru al Academiei Ferrari, francezul a facut o impresie foarte buna in primele doua etape, aratand un ritm impresionant, fata de cei de la Caterham si fata de coechipierul sau, impingand limita de performanta a monopostului Marussia pana la un neasteptat loc 13, obtinut in Malezia. 

    Primele doua Mari Premii din 2013 ne-au oferit o "previzualizare" a ceea ce se anunta a fi un sezon interesant si spectaculos. Am avut parte de victorii strategice, controverse in interiorul echipelor, decizii gresite, stategii dezastruoase sau conditii meteorologice dificile, toate adunate intr-o actiune continuua, ce alimenteaza pasiunea fanilor Formulei 1 si ce ne lasa "flamanzind" pentru mai mult. Din pacate, mai avem de asteptat inca 11 zile pana la startul Marelui Premiu al Chinei 2013, ce se va desfasura pe 12, 13 si 14 aprilie. Pana data viitoare, numai bine!



TheSeeker


 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff