26 mai 2013




    Mercedes AMG obtine prima victorie a sezonului prin germanul Nico Rosberg, care a plecat din pole si a controlat excelent o cursa nebuna in Principat. 
    Startul a fost relativ linistiti pentru un circuit stradal, problemele incepand abia dupa prima trecere pe la boxe, Felipe Massa gresind abordarea primului viraj, distrugandu-si monopostul Ferrari si fortand intrarea masinii de siguranta. Grupul pilotilor Red Bull a fost avantajat de schimburile rapide de pneuri, Mark Webber si Sebastian Vettel luandu-i fata lui Lewis Hamilton, spargand grupul Mercedes AMG. 
    La scurt timp dupa aratarea steagurilor verzi, Max Chilton il impinge pe Maldonado in zid, iar monopostul columbianului intra direct in bariera de protectie a virajului 13, punand cursa sub steag rosu. 
    Dupa o scurta pauza, cursa se reia din spatele masinii de sigurata, Fernando Alonso fiind obligat sa ii cedeze o pozitie entuziastului Sergio Perez, fiind mai apoi depasit si de Sutil si Button, Perez abandonand ulterior din cauza unei probleme la suspensia monopostului. Räikkönen este fortat sa intre tarziu la boxe, dupa un duel cu mexicanul echipei McLaren, incheind totusi cursa pe locul al 10-lea, ultimul loc in puncte.


    Astfel se incheie o cursa neasteptat de savuroasa in Principat, cu un steag rosu, 2 interventii ale masinii de siguranta si 6 abandonuri. Urmatoarea etapa va avea loc in Canada, pe Circuit Gilles Villeneuve. Salutari si numai bine!


TheSeeker


25 mai 2013

    Dupa 3 sesiuni de antrenamente domniate de germanul Nico Rosberg, toate calculele au fost date peste cap de aparitia ploii, la inceputul primei sesiuni de calificari (Q1). Dauna aproape totala suferita de monopostul lui Felipe Massa in accidentul acestuia din antrenamentele cu numarul 3 (FP3) a cauzat absenta brazilianului din calificari. De asemenea, Jules Bianchi a fost nevoit sa abandoneze sesiunea de calificari, inca din primul tur, gratie unei probleme tehnice. 
    Tot cu pneurile intermediare s-a iesit si la inceputul sesiunii secunde, supersoft-urile luand prim-planul la spre sfarsit de Q2, Romain Grosjean fiind marea dezamagire, nereusind sa se claseze intre primii 10, facand loc in Q3 pentru monopostul Torro Rosso al lui Jean-Éric Verne. 
    Kimi Räikkönen a iesit primul pe circuit in secventa finala a calificarile, insa cele mai bune performante i-au apartinut initial australianului Webber. In cele din urma, Mercedes si-au statutul de favoriti, Hamilton si Rosberg postand rezultate uluitoare, foarte apropiate, monopolizand inca o data prima linie a grilei de start. Grupul pilotilor Mercedes este urmat indeaproape de Sebastian Vettel si Mark Webber, in timp ce Räikkönen, Alonso, Perez, Sutil, Button si Vergne inchid top-ul 10. 



    Desi ploaia putea influenta radical grila de start, putem spune ca rezultatele din Q3 nu au fost alterate de conditiile meteorologice dificile, predictiile generale adeverindu-se momentan, cu Mercedes AMG si Red Bull favoriti pentru cursa de maine si Lotus sau Ferrari fiecare cu un pilot intre primii 10 si unul nevoit sa recupereze pentru o clasare decenta. Acestea fiind spuse, mai ramane doar sa ne bucuram de cursa, maine incepand cu ora 15:00 (ora Romaniei).

TheSeeker


22 mai 2013

Desfasurare  23-26 mai 2013.

Program (GMT+2, ora Romaniei)

  Antrenamente:  P1 - Joi 11:00. P2 - Joi 15:00. P3 - Sambata 12:00.
  Calificari: Q1, Q2, Q3 - Sambata 15:00.
  Cursa: Duminica 15:00.

Circuit Circuit de Monaco, Monte Carlo, Monaco.


    Cea de-a sasea runda a Campionatului Mondial de Formula 1 2013 ne aduce pe legendarul circuit temporar de pe strazile orasului Monte Carlo, etapa din Principat fiind considerata "bijuteria" calendarului competitional. Circuit de Monaco este cel mai scurt circuit din calendarul Formulei 1, actuala configuratie avand doar 3,340 km, ce vor fi acoperiti pe parcursul celor 78 de tururi. Printre cele 19 viraje provocatoare regasim cel mai incet viraj din calendarul competitional (acul de par Grand Hotel, abordat la aproximativ 45 km/h), precum si unul dintre cele mai rapide (virajul de dreapta din interiorul tunelului, prin care se trece la aproximativ 260 km/h). 
    Turul de pe Circuit de Monaco incepe cu un scurt sprint spre primul viraj (Sainte Devote), unul de dreapta, la aproape 90°. De  aici se urca rapid prin Beau Rivage spre virajul numarul 3 (Massenet), reprezentat de apexul de stanga ce coboara catre virajul Casino, de unde se accelereaza puternic pana in acul de par Mirabeu Haut. Apoi, urmeaza virajul cu numarul 6 (Grand Hotel), mentionat anterior, urmat de doua viraje consecutive de dreapta, Mirabeu Bas si Portier. La iesirea din virajul 8 se accelereaza puternic pentru intrarea in tunel si abordarea virajului 9 (Tunnel). Iesirea din tunel este foarte dificila (uneori) pentru piloti, acestia avand lumina soarelui in ochi, dupa un scurt parcurs prin intuneric. Unii piloti au marturisit ca inchid ochii la iesirea din tunel, pentru a nu mai suferi aceste probleme de acomodare, dar este nevoie de mult curaj pentru a merge cu ochii inchisi la peste 250 km/h, chiar si pentru cateva secunde. Dupa iesirea din tunel se intra in ciudata combinatie a virajelor 10 si 11, ce formeaza Nouvelle Chicane, accelerandu-se rapid la iesire, spre virajul 12 (Tabac), urmat de combinatia stanga-dreapta a virajelor 13 si 14 (Louis Chiron-Piscine), de unde se ajunge rapid intr-o noua sicana, dreapta-stanga de acesta data. Imediat dupa virajul 16 este amplasat si punctul de detectie DRS, dupa care urmeaza abordarea celebrului viraj 18 (La Rascasse), precedat de aproape insesizabilul viraj 17 (acesta fiind mai mult o fina schimbare de directie, decat un viraj). Dificilul tur de circuit de pe strazile din Monte Carlo se incheie cu trecerea prin ingustul viraj 19 (Anthony Noghes; denumit dupa primul organizator al acestui Mare Premiu), urmand principala linie dreapta a pistei monegaste, unde se poate activa si sistemul DRS. 
    Evident, turul de circuit este unul extrem de solicitant pentru piloti, acestia ruland rapid la distante infricosator de mici de zidurile strazilor din Monte Carlo. Nici monoposturile nu scapa chiar usor dupa o cursa in Principat, uzura si supraincalzirea franelor fiind o problema constanta pe acest circuit. Ironic, racirea motorului este si ea o problema ridicata de pista stradala, dar nu din cauza vitezelor mari (asa cum se intampla in general), ci din cauza modului in care este racit motorul unui monopost de Formula 1 , acest proces bazandu-se exclusiv pe fluxul de aer. Astfel, pe acest circuit, racirea motorului devine o mare problema, intrucat vitezele mici la care se ruleaza impiedica o racire eficienta bazata pe fluxul de aer, echipele ajustand prizele radiatoarelor pentru a permite o mai buna ventilatie a monoposturilor. In general, cutia de viteze este setata cat se poate de mult pentru acceleratie, in detrimentul vitezelor de varf (care oricum nu pot fi atinse aici), iar coloana de directie sufera diverse ajustari ce ajuta piloti in abordarea rapida a virajelor inguse (cam toate, adica). De asemenea, unele echipe aduc aici componente construite special si exclusiv pentru aceasta runda (este vorba de echipele cu bugete generoase, evident). 
    Recordul de victorii in Marele Premiu al Principatului Monaco este setat la 6, de catre triplul Campion Mondial, Ayrton Senna, in timp ce McLaren este cel mai titrat constructor in Principat, cu 15 victorii. Recordul circuitului a fost stabilit de Michael Schumacher, in 2004, la 1:14.439. 
    Anul trecut, cel mai rapid tur din calificari a fost stabilit chiar de Schumacher [VIDEO], insa acesta a fost retrogradat 5 pozitii, din cauza unei penalizari primite in runda anterioara, iar de plecarea din pole a profitat pilotul Red Bull, Mark Webber, acesta pastrandu-si clasarea pana la finalul cursei si castigand Marele Premiu al Principatului Monaco 2012. 

Pneuri

Pirelli P-Zero SuperSoft
Pirelli P-Zero Soft
Pirelli Cinturato Intermediate

 

Pirelli Cinturato Wet

Predictii

    Rezultatul etapei din Monaco este poate cel mai dificil de prezis, avand putine repere si multe variabile, abilitatea si concentrarea pilotului fiind decisive. Castigatorul ulimilor 3 sezoane a fost unul dintre pilotii Red Bull Racing, deci pare logic ca echipa austriaca sa fie favorita, in timp ce Mercedes AMG a inregistrat rezultate bune, iar acum dispune de cel mai rapid monopost pe un singur tur de circuit. Ferrari are un monopost rapid si constant, insa F138-ul este departe de a fi stabil aerodinamic sau precis. Monopostul Lotus este agil, insa ritmul de calificare al brianicilor nu este impresionant.
    Cel mai probabil, pilotul plecat din pole position va fi si invingatorul din cursa de duminica, cunoscatorii fiind deja obisnuiti cu o oarecare procesiune pe strazile din Monte Carlo.  
    Avand toate acestea in vedere, mizez pe Nico Rosberg pentru pole si o eventuala victorie, Hamilton si Vettel fiind de asemenea intre favoriti, in opinia mea. N-as vrea sa-i exclud pe Alonso sau Räikkönen din ecuatia victoriei, dar cred ca sansele acestora sunt considerabil mai mici, prin comparatie cu etapa trecuta. 

    Atipic, primele doua sesiuni de antrenamente au loc in ziua de joi, spre deosebire vineri (ca deobicei). Mai ramane doar sa va urez vizionare placuta. Salutari!


TheSeeker


16 mai 2013

    Dupa multe speculatii, Honda a anutat oficial revenirea in Formula 1, ca si furnizor de motoare pentru echipa McLaren, de la inceputul sezonului 2015. Astfel, se va reface parteneriatul legendar dintre gruparea britanica si motoristul japonez, intre anii 1988 si 1992 Marlboro McLaren-Honda cucerind 4 titluri consecutive. Dupa incheierea contractului cu McLaren, Honda a revenit in Formula 1 in 2002, furnizand motoare pentru Jordan si BAR (British American Racing), cea din urma devenind ulterior echipa de uzina Honda F1 Racing Team, grupare ce si-a incetat activitatea in Formula 1 in anul 2008, fiind achizitionata de Ross Brawn si transformata in Brawn GP. Echipa lui Ross Brawn a participat doar in sezonul 2009 al Campionatului Mondial, obtinand ambele titluri si fiind transformata in acutuala echipa de uzina a nemtilor de la Mercedes-Benz, Mercedes AMG Petronas. 
    
Astfel ar putea arata monopostul McLaren Honda pentru 2015, cu Telmex ca posibil sponsor principal.

    Intoarcerea in Formula 1 a motoristului nipon va avea loc in cel de-al doilea an al "erei" motoarelor turbo de 1.6L, Martin Whitmarsh considerand Honda a fi de neegalat in construirea acestor propulsoare pentru Formula 1. 
    2015 va marca sfarsitul colaborari dintre McLaren si Mercedes (logic), la fix 20 de ani de la inceputul acesteia. Parteneriatul McLaren-Mercedes s-a dovedit a fi unul extrem de prolific pentru gruparea din Woking, aducand britanicilor 78 de victorii si 4 titluri mondiale, din 1995 pana in prezent. 

TheSeeker


14 mai 2013

    Unicul furnizor de pneuri pentru Formula 1, Pirelli, anunta ca o noua specificatie a pneurilor din 2013 va fi introdusa incepand cu Marele Premiu al Canadei (7-9 iunie), ce va avea loc dupa etapa din Monaco. Pentru runda din Canada, Pirelli a alocat pneurile SuperSoft (talon rosu) si Medium (talon alb), aceeasi combinatie fiind folosita si in etapa inaugurala a sezonului. 
    
    Modificarile anuntate ar fi de ordin structural, producatorul italian dorind sa previna posibilele cedari neasteptate ale compusului, precum cele intamplate in etapa trecuta. De asemenea, aceste schimbari ar trebui sa confere mai multa rigiditate pneurilor Pirelli P-Zero, pentru a evita curse cu 4 sau mai multe opriri la boxe (din nou, precum cea din Spania), tinta acestora fiind undeva in marja de 2-3 schimbari ale trenului de pneuri, intr-o cursa. Initial, noua specificatie era programata pentru lansare cu o etapa mai tarziu, la runda gazduita pe circuitul de la Silverstone, Marea Britanie, insa intamplarile din Marele Premiu al Spaniei au fortat mana celor de la Pirelli.
        



    Aceste modificari nu vin insa fara controverse, italienii fiind acuzati ca au cedat presiunilor facute de Red Bull Racing si Mercedes AMG, echipe ce sunt total nemultumite de gumele oferite de Pirelli (desi intre aceste echipe s-au impartit toate cele 5 pole-uri ale sezonului, pana acum). In plus, exista temerea ca echipe precum Lotus sau Ferrari, care au lucrat din greu pentru a intelege si gestiona corect pneurile oferite de Pirelli pentru 2013 (dovedind ca se poate, cu putin efort) ar putea fi dezavantajate de aceasta decizie. Rezultatul acestor modificari ramane de vazut, totusi. Intre timp, ne vom putea bucura de Marele Premiu al Principatului Monaco, de saptamana viitoare. 


TheSeeker


12 mai 2013



    Fernando Alonso a castigat cursa de casa de pe Circuit de Catalunya, obtinand astfel cea de-a doua victorie a sezonului. In spatele spaniolului a terminat pilotul Lotus F1, Kimi Räikkönen, urmat de coechipierul invingatorului, brazilianul Felipe Massa, care vine in completarea unui rezultat excelent pentru Scuderia de la Maranello. Terminand cursa doar pe 4, Sebastian Vettel isi conserva prima pozitie in clasamentul general, fiind urmat indeaproape de Räikkönen (la doar 4 puncte diferenta), in timp ce Alonso se afla doar pe 3 momentan. Topul primilor 5 a fost inchis de Mark Webber, acesta fiind urmat de poleman-ul Nico Rosberg si de scotianul Paul di Resta. Pilotii McLaren au terminat unul dupa altul, cu Button in fata lui Perez, iar ultimul loc in puncte i-a revenit lui Daniel Ricciardo. Esteban Gutierrez a facut o cursa foarte buna, dar a terminat in afara punctelor, urmat de marea dezamagire din Spania, Lewis Hamilton. Dupa britanic s-au clasat Sutil, Maldonando, Hulkenberg, Bottas, Pic, Bianchi si Max Chilton, Vergne, van der Garde si Grosjean abandonand. 

        


    Plecati din prima linie la start, pilotii Mercedes AMG au cazut foarte repede in pluton, Hamilton fiind depasit foarte repede de Alonso, Vettel, Massa si Räikkönen, iar Rosberg pastrand conducerea cursei pana la prima intrare la boxe. Preluand conducerea, Alonso a pus aproape instant secunde bune intre el Vettel si Räikkönen, cu Massa venit tare din urma. Ferrari a aratat clar ca este echipa de batut in momentul in care cei doi piloti ai Scuderiei ocupau primele doua pozitii, insa ritmul excelent de cursa si buna conserva a pneurilor i-au permis lui Kimi Räikkönen sa rupa grupul constructorului italian, Alonso pastrand o diferenta solida fata de finlandez, iar Massa multumindu-se cu ultima treapta a podiumului din Spania. Pentru un circuit unde depasirile sunt dificil de efectuat, in general, cursa de astazi ne-a oferit actiune de o calitate imbucuratoare, parerea mea.



Marele Premiu al Spaniei

1. Fernando Alonso - Scuderia Ferrari
2. Kimi Räikkönen - Lotus F1 Team
3. Felipe Massa - Scuderia Ferrari


    Se pare ca predictiile mele s-au confirmat, in mare, Mercedes avand cel mai rapid monopost pe un singur tur de circuit, insa neputand materializa acest avantaj in cursa, unde ritmul celor de la Ferrari, Lotus si Red Bull este intangibil, la acest moment. McLaren pare sa fi recuperat ceva din ecartul fata de echipele fruntase, micsorand diferenta fata de Force India, care isi pastreaza totusi locul a 5-lea la constructori. Torro Rosso puncteaza si ramane in fata celor de la Sauber, in timp ce Williams face parte din grupul echipelor fara nici un punct, alaturi de Marussia si Caterham.



    Etapa viitoare va avea loc peste 2 saptamani, cele 11 echipe deplasandu-se putin spre nord, pentru "bijuteria" calendarului competitional, Marele Premiu al Principatului Monaco, ce se va desfasura pe superbul si dificilul circuit stradal din Monte Carlo.



TheSeeker


11 mai 2013

  

    "Sagetile argintii" au monopolizat prima linie a grilei de start pentru Marele Premiu al Spaniei, cu Nico Rosberg in pole, in fata coechipierului Lewis Hamilton. Cele doua monoposturi Mercedes AMG au fost considerabil mai rapide decat restul, atat in Q2, cat si in Q3, fiind singura echipa care a reusit sa coboare sub pragul de 1 minut si 21 de secunde. Cel mai aproape de echipa germana a venit Campionul Mondial en-titre, Sebastian Vettel, fiind urmat de finlandezul Kimi Räikkönen si cei doi piloti ai Scuderiei Ferrari, Fernando Alonso si Felipe Massa. Grosjean, Webber, Perez si di Resta completeaza top-ul primilor 10. Torro Rosso si Sauber au parasit Calificarile in Q2. cu ambii piloti, alaturi de acestia aflandu-se si Adrian Sutil si Jenson Button, in timp ce Williams, Caterham si Marussia nu au prins nici macar Q2-ul. Toti piloti s-au incadrat lejer in baremul de 107%, toti putand astfel sa i-a startul in Cursa de maine (ora 15:00). Clasarea de astazi anunta o Cursa interesant pentru maine, Vettel, Räikkönen si Alonso, principalii candidati la titlul mondial, pornind unul dupa altul din grila, in spatele celor doua monoposturi Mercedes. Strategia si ritmul de cursa vor fi niste elemente foarte importante, iar aceasta asezare cred ca ne rezerva o cursa fenomenala. Va salut si va urez vizionare placuta!

TheSeeker







09 mai 2013

Desfasurare  10-12 mai 2013.

Program (GMT+2, ora Romaniei)

  Antrenamente:  P1 - Vineri 10:00. P2 - Vineri 15:00. P3 - Sambata 12:00.
  Calificari: Q1, Q2, Q3 - Sambata 15:00.
  Cursa: Duminica 15:00.

Circuit  Circuit de Catalunya, Montmeló, Spania.


    Circuit de Catalunya a intrat in calendarul competitional in anul 1991, gazduind anual Marelui Premiu al Spaniei. Prima editie gazduita de acest superb circuit a fost castigata britanicul Nigel Mansel, in mare stil. De asemenea, in 2013, acest Mare Premiu va reprezenta prima etapa europeana a sezonului.

    Pista de la Montmeló este una foarte interesanta, sectiunile de mare viteza fiind compensate de virajele medii si incete si de sicana adaugata in 2007. Astfel, Circuit de Catalunya este adesea folosit pentru a testa monoposturile de Formula 1 (si nu numai), circuitul catalan fiind bine cunoscut ca un excelent indicator de performanta, spunandu-se ca un monopost care performeaza aici, performeaza oriunde. 
    Turul de circuit are o lungime de 4,655 km si 16 viraje. Recodrul pe turul actual de circuit (modificat usor in 2007) a fost stabilit de finlandezul Kimi Räikkönen, in 2008 (cand pilota pentru Scuderia Ferrari), la 1:21:670. O caracteristica a circuitului este lipsa oportunitatilor de depasire, singurul loc uzual unde sunt executate depasiri fiind chiar primul viraj, un inselator viraj de dreapta, aflat la capatul zonei DRS. Primul viraj (Total) formeaza o combinatie dreapta-stanga cu cel de-al doilea viraj (Abolafio), acesta fiind abordat in viteza, pilotii pregatind intrarea in virajul cu numarul 3 (Renault), unul foarte rapid, ce se continua cu o scurta linie dreapta inaintea virajului 4 (Repsol), un apex complex ce necesita o franare agresiva, urmata (destul de repede) de o acceleratie puternica, viteza fiind coborata brusc pentru abordarea virajului 5 (Seat). De aici se accelereaza puternic, trecandu-se aproape insesizabil prin virajul cu numarul 6, in coborarea spre combinatia virajelor 7 si 8, ce alcatuiesc o sicana stanga-dreapta, de viteza medie. Iesirea din virajul 8 se face in viteza, urmand cel de-al 9-lea viraj al turului de circuit, intre acestea  aflandu-se primul punct de detectie DRS. Virajul 9 (Campsa) este unul de 90°, foarte rapid, diferenta de nivel scazand drastic vizibilitatea pilotilor, facand acest viraj (aparent simplu) unul extrem de complicat. Intre virajele 9 si 10 se afla o lunga linie dreapta, unde se poate folosi sistemul DRS (incepand cu acest sezon). Din acul de par reprezentat de virajul cu numarul 10 (La Caixa), se urca rapid prin virajul 11, urmand o abordarea dificila a virajlui cu numarul 12. Se trece rapid, mai apoi, prin virajul 13 (Europcar), pilotii fiind obligati sa traverseze pista, pentru a se incadra pe trasa potrivita abordarii sicanei formate de virajele 14-15 (Chicane Racc). De aici se trece prin al doilea punct de detectie DRS, spre ultimul viraj al circuitului catalan, care se continua cu cea mai lunga linie dreapta a circuitului si principala zona DRS. 
    Anul trecut a profitat de plecarea din pole Pastor Maldonado [Video], care a facut o cursa impecabila din punct de vedere tactic, obtinand prima sa victorie din cariera in Formula 1, in fata lui Fernando Alonso. 


Marelui Premiu al Spaniei 2012:
Pastor Maldonado - Williams F1 Team


Pneuri


Pirelli P-Zero Hard
Pirelli P-Zero Medium











Pirelli Cinturato Wet




Pirelli Cinturato Intermediate

















Predictii

    Favoritul meu, atat pentru pole, cat si pentru victorie este Fernando Alonso, pentru etapa spaniola. Datorita configuratiei circuitului, echipele motorizate de Ferrari si Mercedes (mai ales echipele de uzina) ar trebui sa aiba un oarecare avantaj in fata celor cu motoare furnizate de Renault sau Cosworth (doar Marussia). Totusi, cred ca si Kimi Räikkönen se va clasa destul de sus, desi monopostul Lotus nu este "croit" pentru acest gen de circuit, anul trecut terminand pe podium. In plus, finlandezul are deja 2 victorii pe Circuit de Catalunya, un podium sau o alta victorie fiind tinte realizabile pentru pilotul Lotus F1. 
    In rest, sper sa vad un ritm de cursa mai bun pentru Mercedes AMG si imbunatatiri in performantele celor de la Sauber, care au adus o noua aripa spate pentru aceasta etapa. McLaren promite imbunatatiri majore, de asemenea, prezentandu-se cu un pachet nou pentru runda din Spania. In cele din urma, Caterham promite sa recupereze ritmul pierdut in fata celor de la Marussia, cu ajutorul fostului lor pilot, Heikki Kovalainen, care va pilota monopostul CT03, in primele Antrenamente de vineri. Ramane de vazut cum vor performa cele 11 echipe in weekend-ul din Spania. Vizionare placuta si numai bine!


TheSeeker

06 mai 2013

    Pirelli a anuntat ca echipele vor primi un set suplimentar de pneuri ce poate fi folosit doar in primele Antrenamentele de vineri (FP1). Acesta tren suplimentar va fi reprezentat de o noua compozitie propusa de Pirelli, un pneu Hard (cel mai dur compus Pirelli; talon portocaliu) experimental. Aducerea acestui prototip de pneu pentru etape din Spania are rolul de a asigura prezenta tuturor monoposturilor pe circuit in Antrenamentele de vineri, echipele nemaifiind astfel afectate de teama de a distruge trenuri de gume ce pot fi cruciale in Calificari si/sau Cursa. De asemenea, aceasta idee are si intentia de a ajuta pilotii de teste ai echipelor implicate in a primi mai multe ocazii de a pilota un monopost de Formula 1, in cadru unui Mare Premiu. 

    
    Daca initiativa va avea succes, s-ar sa vedem o astfel de practica in fiecare etapa a calendarului competitional, fiind benefica pentru toata lumea, Pirelli obtinand date suplimentare, echipele testand monopostul fara temeri si restrictii, iar tinerii piloti avand de a acumula mult dorita experienta necesara pilotarii unui monopost de Formula 1.

TheSeeker


    Patru etape au trecut deja din sezonul 2013 al Campionatului Mondial de Formula 1 si niste linii incep deja sa poata fi trasate. Astfel, campionul en-titre, Sebastian Vettel, conduce Clasamentul Pilotilor, iar echipa campioana, Infiniti Red Bull Racing, conduce Clasamentul Constructorilor.  La prima vedere, 2013 incepe sa semene cu ultimii 3 ani, Vettel si Red Bull ocupand prima pozitie in ambele clasamente, insa situatia reala este usor diferita. Ritmul de cursa al austriecilor a scazut treptat, iar etapele ce urmeaza (preponderent europene) nu avantajeaza monopostul RB9, cel putin teoretic. 



In plus, Lotus vine tare din urma, cu un ritm de cursa excelent, desi nu dispun de cel mai puternic monopost pe un tur de circuit. Pe langa E21-ul rapid si fiabil, atuul britanicilor consta in Kimi Räikkönen, finlandezul obtinand tot ceea ce este posibil din ceea ce i se pune la dispozitie, ritmul sau rapid si constant aducandu-i 3 clasari pe podium in primele 4 etape. 




    Ferrari a reusit, in sfarsit, sa puna laolalta un monopost competitiv, care l-ar putea conduce pe Fernando Alonso spre al treilea titlu mondial si/sau care ar putea aduce cel de-al 17-lea trofeu al constructorilor la Maranello. Felipe Massa pare sa fi iesit din perioada proasta in care se afla (desi 5 ani fara victorie, la Ferrari, este o perioada cam prea lunga) si sa livreze rezultate necesare Scuderiei. Acest aspect este unul foarte important, Scuderia avand nevoie ca ambii piloti sa puncteze constant, pentru a putea triumfa in Clasamentul Constructorilor.



    
    Echipa Mercedes AMG a avut parte de un inceput de sezon promitator, insa ritmul de cursa le pune inca probleme nemtilor, chiar daca monopostul F1W04 este probabil cel mai rapid pe un singur tur ce circuit. Daca nu reusesc sa materializeze viteza din calificari, in cursa, Mercedes poate suferi o noua deziluzie (asa cum, in 2012, aveau o victorie dupa 3 etape si sanse la titlu, terminand sezonul pe 5, la o diferenta enorma de Lotus).



    Se vede cu ochiu liber ca un top 4 incepe deja sa se formeze, aceste echipe despartindu-se, incet dar sigur, de restul plutonului, formand un grup destul de compact.

    Force India a revenit la cuplul de piloti din 2011, iar noul monopost, foarte bine dezvoltat, este rapid, dar firav. Daca nu imbunatatesc fiabilitatea acestuia, gruparea lui Vijay Mallya ar putea sa piarda foarte repede contactul cu grupul primilor 4, desi nu cred ca pot sa termine sezonul mai jos de locul 6. 



    Drama celor de la McLaren continua, echipa britanica fiind "captiva" undeva sub jumatatea clasamentului, pe locul 6, atat rimul din calificari, cat si cel din cursa dovendindu-se a fi dezastruase, pentru pretentiile unei grupari legendare. Lucrurile incep, totusi, sa se miste in favoarea britanicilor, imbunatatrile aduse monopostului problematic rezolvand o parte din problemele acestuia. Totusi, prevad un sfarsit de sezon in care se vor zbate sa obtina locul 5 in Clasamentul Constructorilor.



    Efortul depus in construirea noului monopost incepe sa dea roade pentru Toro Rosso, gruparea din Faenza clasandu-se (momentan) ceva mai bine decat in 2012. 



Sub italieni se afla Sauber si Williams, echipe ce inseala asteptarile. Elvetienii au un monopost foarte performant (teoretic), ce ar trebuii sa le aduca rezultate mult mai bune decat ce au aratat pana acum, in timp ce echipa lui Frank Williams se afla intr-o cadere abrupta, dupa un sezon 2012 decent.





    Codasele Marussia si Caterham au facut schimb de pozitii (desi ambele au, inca, 0 puncte), tanarul Jules Bianchi contribuind decisiv la aceasta performanta (oarecum) a echipei sale. Caterham se descurca din ce in ce mai rau, avand doi piloti slabi si neexperimentati, un monopost la standarde de GP2 (cu exagerarile de rigoare, bineinteles) si o lipsa total de organizare sau concentrare. Doar o minune (ce probabil se va numi Heikki Kovalainen) ii mai poate scoate din aceasta stare pe "baietii" lui Tony Fernandes. 





    Multe update-uri tehnologice si sperante prefateaza etapa urmatoare, de pe Circuit de Catalunya, pana la inceputul careia au mai ramas doar 4 zile. Acestea fiind spuse, imi iau la revedere, pana la urmatoarea postare ce va reprezenta Prefata Marelui Premiu al Spaniei. Salutari!


TheSeeker


01 mai 2013

    Pe 1 mai 1994 lumea motorsportului a fost zguduita din temelii, iar Formula 1 schimbata pe vecie, de un dezastru inevitabil ce va lasa urme adanci in istoria sporturilor cu motor. Astfel, astazi se implinesc 19 ani de la moartea triplului Campion Mondial Ayrton Senna da Silva.



    Brazilianul Senna si-a inceput cariera in karting, evoluand spre cursele de monoposturi in 1981, castigand Formula 3 Britanica in 1983. In 1984 debuteaza in Formula 1 pentru Toleman-Heart, facand o cursa de senzatie in acel sezon, la Monaco, prima cursa pe ploaie a acelui sezon, calificandu-se pe 13, dar reusind sa avanseze incredibil de repede prin pluton pana pe pozitia a doua. In acest punct il prindea pe liderul Alain Prost cu 4 secunde pe tur, insa cursa a fost oprita sub steag rosu, iar lui Prost i-a fost acordata victoria. Aceasta performanta, urmata de inca doua podiumuri in acel an, i-au oferit lui Senna un contract cu mult mai bine cotata echipa Lotus-Renault. Cei 3 ani petrecuti la echipa britanica i-au adus lui Ayrton Senna 6 victorii, si 22 de prezente pe podium, printre care si prima sa victorie in Formula 1.



    In '88, Senna devine pilot McLaren-Honda, incepand cea mai prolifica perioada din cariera sa si dand startul unei rivalitati legendare cu francezul Alain Prost, coechipierul brazilianului si principalul sau oponent. Cuplul Prost - Senna castiga 15 din cele 16 curse ale sezonului, iar Titlul Mondial ii revine lui Senna, primul din cariera acestuia, iar Campionatul Constructorilor este castigat cu usurinta de McLaren. Francezul raspunde in '89 obtinand cel de-al treilea Titlu din cariera. Anul urmator Senna continua traditia ultimilor 2 ani si este incoronat Campion Mondial pentru a doua oara, insa disputa dintre acesta si coechipierul sau provoaca plecarea lui Prost la Ferrari. In 1991, Ayrton Senna devine cel mai tanar triplu Campion Mondial (la acel moment), in fata noului sau rival, viitorul Campion Mondial Nigel Mansel. 



    Astfel, anul urmator marcheaza sfarsitul erei McLaren - Senna si inceputul unei dominatii a celor de la Williams-Renault, 1992 aducand primul si singurul Titlu din palamresul britanicului Mansel. Sumele gigantice de bani investite in noile tehnologii de asistenta electronica transforma monopostul Williams FW15C unul dintre cele mai avansate monoposturi din istoria Formulei 1 (daca nu cel mai avansat). Acest avantaj creeaza un ecart de netrecut intre noul cuplul de piloti Williams, Prost - Hill, aducandu-i lui Alain Prost cel de-al patrulea (si ultimul) Titlul Mondial din cariera. Senna se transfera la Williams pentru sezonul 1994, insa sistemele de asistenta electronica de pe monopostul Williams au fost interzise, rezultand intr-un FW16 slab si nesigur, chiar dupa spusele brazilianului, care afrima (inainte de inceperea sezonlui) ca vor fi norocosi daca nu se va intampla ceva serios. Si n-au fost...
    Mutarea lui Senna catre Williams se dovedea a fi o idee neinspirata, dar ce-i mari rau avea sa urmeze. Dupa cel mai prost inceput de sezon din cariera, cu 0 puncte dupa 2 etape, Ayrton Senna se vede in fata unui Mare Premiu de cosmar, cel din San Marino, de pe Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola. In timpul weekendului, pilotul Simtek, Roland Ratzenberger, a decedat in urma unui accident, Senna oprind monopostul pe circuit pentru a incerca sa il ajute. Acest accident si comportamentul nenatural al monopostului Williams l-au facut pe Senna sa considere retragerea definitiva din sport. Insa, instinctul de campion l-a impins pe geniul brazilian sa i-a startul in cursa fatidica, in care pleaca din pole position. Cursa incepe cu un accident iar masina de siguranta conduce plutonul pentru 5 tururi. Hotarat sa se desprinda de urmaritorul sau, Michael Schumacher, Senna forteaza. In turul cu numarul 7, monopostul Williams pilotat de Ayrton Senna devine incontrolabil in virajul Tamburello, iar acesta se izbeste de zidul de beton la o viteza de 210 km/h. Monopostul este spulberat de forta impactului, iar bucati din suspensie si pneurile fata il lovesc pe Ayrton Senna, care intra intr-o stare de inconstienta, in timp ce monopostul sau patrunde usor pe circuit, din inertie. Senna este scos din monopost si dus cu elicopterul la spital, unde este pronuntat decesul marelui campion. Brazilia si intreaga lume intra intr-un doliu ce plange moartea unei personalitati marcante, atat pe circuit, cat si in afara lui. Intamplarile din Marele Premiu al Statului San Marino au facut ca FIA sa intre intr-o stare de reflectie asupra sigurantei in motorsport, in special in Formula 1. Ayrton Senna este inca ultimul pilot decedat intr-un Mare Premiu de Formula 1, dovada ca moartea sa a reprezentat un punct de turnura, la fel ca si viata acestuia. O ancheta a autoritatilor italiene a indicat ca si cauza a accidentului cedarea coloanei de directie a monopostului Williams, iar responsabil a fost considerat directorul tehnic Patrick Head, care nu a fost insa arestat pentru aceasta din cauza legilor privind omorul, din Italia.
                                   

    Ayrton Senna ramane in constiinta iubitorilor de motorsport ca unul dintre cei mai mari campioni pe care sportul i-a avut, un caracter unic, un pilot de geniu, un zeu al motorsportului, o legenda. Desi au trecut 19 ani de la moartea sa, numele acestuia va dainui in timp, iar mosternirea lasata de el, una ce include 3 Titluri Mondiale, 41 de victorii si 80 de podiumuri, va servi ca un exemplu de excelenta. Daca nu ati facut-o deja, va recomand sa urmariti documentarul Senna. O zi frumoasa va urez si nu uitati...19.



TheSeeker


 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff