30 iunie 2013

    


    Nico Rosberg profita de multitudinea de incidente din cursa britanica, pentru a obtine cea de-a doua victorie a sezonului. Germanul de la Mercedes AMG a fost urmat pe podium de catre Mark Webber si Fernando Alonso, in timp ce poleman-ul Lewis Hamilton a fost nevoit sa se multumeasca doar cu un loc 4, din cauza unei explozii a pneului stanga spate, la inceput de cursa. Kimi Räikkönen inchide top-ul 5, pierzand 3 pozitii la final de cursa. 

    
    Marele Premiu al Marii Britanii 2013 s-a dovedit a fi o cursa nebuna, cele 2 iesiri ale masinii de siguranta si un total de 4 cedari ale pneului stanga spate contribuind decisiv la formarea clasamentului final. De asemenea, Hamilton nu a fost singurul pilot "jefuit" de sansa la victorie astazi, Vettel abandonand din pozitia de lider gratie unei cedari a cutiei de viteze. 

    
    Un lucru de notat este ritmul de cursa al "sagetilor argintii", remarcabil mai bun decat in primele etape ale sezonului, imbunatatirea progresiva insemnand ca, in cursand, Mercedes AMG ar putea deveni echipa de batut, atat in cursa, cat si in calificari. 
    
    Formula 1 revine peste o saptamana, cu Marele Premiu al Germaniei, pe legendarul circuit de la Nürburgring.



TheSeeker


29 iunie 2013

Desfasurare  07 - 09 iunie 2013.

Program (GMT+2, ora Romaniei)

   Cursa: Duminica 15:00.

Circuit Silverstone Circuit, Silverstone


    Circuitul de la Silverstone este adeseori numit casa motorsportului britanic, fiind un loc incarcat de istorie pentru Formula 1, reprezentand scena primului Mare Premiu de Formula 1 din istorie si (un an mai tarziu) locul unde Froilan Gonzalez a condus monopostul Scuderiei Ferrari spre prima victorie a "calutului cabrat". 
    Fiind initial un aerodrom, folosit de fortele aeriene britanice, circuitul de la Silverstone a suferit foarte multe modificari de-a lungul timpului pentru a ajunge la configuratia actuala, de 5.901 km, parcursi prin cele 18 viraje, pe care spaniolul Fernando Alonso a stabilit recordul actual la 1:30.874.
    Printre lucrurile remarcabile ale turului de circuit britanic putem mentiona complexul Maggots-Becketts-Chapel, o impresionanta tripla sicana stanga-dreapta-stanga, ce iese direct in Hangar Straight. Un element arhitectonic de invidiat este "The Wing", noua cladire a boxelor de la Siverstone, ce pare sa fie inspirata din modelul avioanelor americane de vanatoare, F-117. 



Pneuri
Pirelli P-Zero Hard
Pirelli P-Zero Medium

Pirelli Cinturato Wet
Pirelli Cinturato Intermediate

Predictii

    In ciuda calificarilor dominate de Mercedes AMG (ce par ca isi formeaza un obicei in a monopoliza pole-ul), cred ca lupta pentru victorie se va da intre Fernando Alonso si cei doi piloti Red Bull, spaniolul avand mult de recuperat pentru a putea provoca macar cuplul RBR. 


TheSeeker


09 iunie 2013


   Sebastian Vettel obtine cea de-a treia victorie a sezonului pe Circuit Gilles Villeneuve, in fata spaniolului Fernando Alonso, Lewis Hamilton venind in completarea podiumului canadian. Coechipierul castigatorului, Mark Webber, termina cursa pe locul al 4-lea, in fata germanului Nico Rosberg, pe 6 venind Jean-Éric Vergne.  


    Startul a fost unul lipsit de incidente, surpriza calificarilor, Valtteri Bottas, evidentiand lipsa de performanta a monopostului Williams prin pierderea rapida a 2 pozitii. Alonso, plecat de pe 6, a dus o lunga cursa de urmarire, trecand pe rand de Webber si Hamilton, asigurandu-si 18 puncte importante in campania sa pentru titlul din 2013. Paul di Resta a facut o cursa exceptionala, cu o singura oprire la boxe, castigand 17 pozitii fata de plecarea din grila, pentru a termina pe locul 7, fiind urmat de Felipe Massa. Sub brazilianul Scuderiei s-a clasat pilotul Lotus, Kimi Räikkönen, finlandezul egaland astfel recordul de curse consecutive terminate in puncte (24), al lui Michael Schumacher. Adrian Sutil a prins ultimul punct al cursei din Canada, ambii piloti McLaren dezamagind, clasandu-se pe locurile 11 si 12. Ambii piloti Sauber si olandezul Giedo van der Garde au reprezentat abandonurile cursei din Montreal. 
    

    Astfel, Marele Premiu al Canadei se incheie fara surprize majore, Vettel concretizandu-si pozitia de lider al clasamentului general, Alonso apropiindu-se de german, in timp ce Räikkönen pare sa piarda contactul cu cei 2. De asemenea, s-a putut observa o mica imbunatatire in rimtul de cursa al celor de la Mercedes AMG. Desi nu chiar incitanta, cursa de pe continentul american este una importanta in economia sezonului 2013, urmatoarele runde parand sa avantajeze monopostul Scuderiei Ferrari, in timp ce Lotus si Red Bull par sa piarda teren. 


TheSeeker

07 iunie 2013

Desfasurare  07 - 09 iunie 2013.

Program (GMT+2, ora Romaniei)

  Antrenamente:  P1 - Vineri 17:00. P2 - Vineri 21:00. P3 - Sambata 17:00.
  Calificari: Q1, Q2, Q3 - Sambata 20:00.
  Cursa: Duminica 21:00.

Circuit Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada.


    Dupa etapa din Principat, Formula 1 ajunge pe continentul american, unde cei 22 de piloti vor "alerga" pe un alt circuit stradal, Circuit Gilles Villeneuve. Acesta, amplasat pe o insula artificiala din interiorul orasului Montreal, isi primeste numele de la indragitul pilot canadian Gilles Villeneuve, decedat in anul 1982, tatal campionului mondial din 1997, Jacques Villeneuve. 
    Spre deosebire de alte circuite stradale, pista canadiana este mai permisiva in ceea ce priveste atingerea vitezelor de varf si efectuarea depasirilor, scurtul tur de circuit fiind o imbinare superba dintre viraje incete, medii si de mare viteza, printre care gasim 3 sicane si o lunga (pentru un circuit stradal) linie dreapta. O alta caracteristica neobisnuita pentru un circuit stradal o reprezinta zona boxelor, foarte permisiva, atat la intrare cat si la iesire, adaptata in 2007 pentru NASCAR Nationwide Series, aceata competitie necesitand o linie a boxelor ce poate acomoda minimum 43 de masini. Totusi, Circuit Gilles Villeneuve isi tradeaza caracterul semipermanent prin prezenta gardurilor metalice si a portinilor unde suprafata asfaltica este ingustata de ziduri, zonele de esapare fiind foarte putine, cam orice iesire in decor provocand abandonul. Desi superb, circuitul canadian poate deveni repede un cosmar, in 2011 acesta reprezentand scena celui mai lung Mare Premiu de Formula 1 din istorie (ca durata in timp), o cursa dominata initial de Sebastian Vettel, pusa sub steag rosu de o ploaie infernala si castigata surprinzator de britanicul Jenson Button. 
    Cateva puncte cheie ale turului de circuit din Canada ar fi Virage Senna (virajul 2), acul de par L'Épingle si ultima sicana (combinatia virajelor 13 si 14), la exteriorul careia gasim celebrul "zid al campionilor", denumit astfel dupa ce, in cursa din 1999, a provocat abandonul a 3 campioni mondiali (Damon Hill, Jacques Villeneuve si Michael Schumacher) si a lui Ricardo Zonta (campionul din FIA GT, la acel moment). De atunci, alti 2 campioni mondiali au cazut victime infamului zid, Jenson Button si Sebastian Vettel. Punctul de detectie DRS se afla intre virajele 9 si 10, acesta putand fi folosit pe cele 2 zone DRS, intre virajele 12-13 si 14-1.
    Recordul pe turul de 4.361 km a fost stabilit de Ruben Barrichello, in 2004, la 1:13.622, in timp ce recordul din calificari este 1:12.275, apartinand lui Ralf Schumacher. Cele mai multe victorii le-a inregistrat germanul Michael Schumacher. Anul trecut poleman-ul a fost Sebastian Vettel, in timp ce victoria i-a revenit lui Lewis Hamilton. Pentru o mai buna intelegere, va invit sa vizionati urmatorul videoclip, un on-board cu Vitantonio Liuzzi, din 2010, pilotand un monopost Force India (echipa ce va lua duminica startul cu numarul 100, in Formula 1)...



Pneuri

Pirelli P-Zero SuperSoft
Pirelli P-Zero Medium

Pirelli Cinturato Intermediate

Pirelli Cinturato Wet

Predictii

    Rezultatul cursei din Canada este probabil cel mai greu de prezis, dupa cel din prima etapa (evident), capriciile vremii si unicitatea circuitului facand etapa canadiana una ceva mai greu de inteles. Personal, as merge pe mana celor de la Red Bull sau Mercedes AMG pentru pole position, in timp ce Fernando Alonso si Sebastian Vettel sunt favoriti pentru victorie, in opinia mea. 

    Astfel, incepe o noua etapa din calendarul Campionatului Mondial de Formula 1, una ce poate intari sefia lui Sebastian Vettel asupra clasamentului general sau una ce poate fi decisiva in campania pentru titlu a urmaritorilor Räikkönen si Alonso. Sa speram ca scandalul legat de testul efectuat de Mercedes AMG altaturi de Pirelli nu vor umbri runda canadiana. Vizionare placuta si numai bine!


TheSeeker


06 iunie 2013

    Dupa etapa din Spania, furnizorul italian de pneuri, Pirelli, a anuntat debutul unei noi specificatii in runda cu numarul 7, Marele Premiu al Canadei, ce va avea lor in acest weekend. In urma temerilor ca aceasta schimbare ar putea fi prea brusca si anumite echipe (precum Lotus sau Ferrari) ar avea de suferit, in favoarea altora (precum Mercedes sau Red Bull), introducerea noilor compozitii a fost amanata cu o etapa, pentru runda din Marea Britanie. Totusi, echipelor le vor fi puse la dispozitie cate 2 seturi din noua specificatie a pneurilor Pirelli P-Zero Medium (talon alb), pentru sesiunile de antrenamente libere. 



    Pirelli anunta ca noile specificatii vor suferi, in principal, modificari structurale, urmand ca acestea sa fie mult mai solide decat pneurile folosite in primele etape din 2013, urmarindu-se eliminarea distrugerii gumelor din cauza delaminarii excesive si apropierea de obiectivul setat de FIA, pragul de 2-3 intrari la boxe, pe parcursul unei curse. 


TheSeeker


    Este binecunoscut deja faptul ca nemtii de la Mercedes AMG Petronas au luat parte la un test de 3 zile al furnizorului Pirelli, pe Circuit de Catalunya, dupa Marele Premiu al Spaniei, test tinut oarecum secret, lucru ce a cauzat proteste aprinse din partea celorlalte echipe, in special Red Bull si Ferrari. Totusi, se pare ca italienii de la Ferrari nu sunt chiar in pozitia de a protesta, intrucat si ei au luat parte la o sesiune de teste de acelasi fel, dupa Marele Premiu al Bahrainului, cu mentiunea ca in acest caz a fost folosit un monopost specificatie 2011, nu 2013, ca in cazul celor de la Mercedes. Peste tot acest scandal, se ridica un mare semn de intrebare: este o astfel de sesiune de teste legala sau ilegala? Aparent, acest aspect (ca si multe altele) se afla intr-o "zona gri" a regulamentului Formulei 1. Astfel, ne vedem nevoiti sa analizam putin situatia pentru a ne putea forma o parere educata. 



    In primul rand, regulile FIA asupra anumitor aspecte sunt neclare intentionat, permitand astfel Federatiei Internationale sa controleze mai usor competitia. Cum asa? Foarte simplu: atunci cand reguluile sunt indiscutabil de clare, echipele pot gasi cai de a le ocoli. In schimb, atunci cand regulile sunt neclare, anumite lucruri sunt puse intr-o zona incerta, iar FIA poate aproba sau dezaproba ceva. Un exemplu in acest sens, chiar unul actual: FIA a declarat neregulamentar DDRS-ul celor de la Mercedes, insa regulamentar pe cel al echipei Lotus, motivand ca primul este un element activ (lucru interzis ferm de regulament), iar al doilea este pasiv (lucru nementionat de regulament, permitand orice decizie din partea FIA). Acest aspect este de retinut, pentru a intelege mai bine ce se intampla in prezent.
Astfel, regulamentul interzice testele din intrasezon, cu 3 exceptii (pe scurt): 

  1. Un test de 3 zile, cu piloti tineri (care au participat in cel mult 2 curse din Camionatul Mondial de Formula 1), data si locul fiind aprobate de FIA. 
  2. Patru teste aerodinamice, de cate o zi fiecare, pe o pisa aprobata de FIA (in linie dreapta, in general).
  3. Un test de o zi cu un pilot ce urmeaza sa participe intr-o cursa si nu a mai participat intr-un eveniment de acest tip in ultimele 2 sezoane. 

Regulamentul pare destul de strict la acest capitol, insa peste regulamentul de baza, se mai incheie o serie de intelegeri individuale ce vizeaza anumite arii. O astfel de intelegere a fost incheiata contractual intre FIA si Pirelli, furnizorul italian avand voie sa aleaga orice echipa pentru un test de pana la 1000 km, urmand ca echipa sa furnizeze un monopost si un pilot. Aici incep lucrurile sa intre in "zona gri", spunandu-se doar ca monopostul ar trebui sa fie unul cu 2 generatii in urma fata de cele actuale. Astfel, pentru sezonul 2013 ar fi valid un monopost specificatie 2011 (ca in cazul Ferrari). Ce inseamna totusi aceasta specificatie, nimeni  nu stie exact. Aici lasa regulamentul loc de interpretari si decizii, intrucat poti (teoretic) rula un sasiu din 2011 (ca F150 Italia, rulat de Ferrai), dar sa il echipezi cu elemente dezvoltate in 2013 (aripa fata, aripa spate, diverse elemente aerodinamice, diverse elemente de electronica, etc.), diferenta intre specificatiile 2011 si 2013 fiind una nu foarte mare. Astfel se ridica intreabarea fara raspuns (deocamdata): ce este legal si ce nu, in acest caz?


Monopostul de teste al celor de la Pirelli, un Renault R10 (specificatie 2010).
    
    Cei de la Pirelli au fost acuzati ca nu ar fi invitat toate echipele spre un astfel de test, incalcand astfel principiul egalitati sanselor. Furnizorul italian se apara, insa, sustinand ca in martie 2012 Pirelli a contactat FIA, FOM si toate echipele, intreband despre disponibilitatea de a testa individual diverse specificatii de pneuri. In plus, acestia au explicat nevoia unor teste cu o singura echipa, Pirelli neavand la dispozitie un monopost corespunzator regulilor actuale, iar un test cu mai multe echipe ar face datele greu de interpretat. 


Mercedes W04

    In cazul Mercedes AMG, s-a declarat ca testul a avut loc utilizand sasiul actual al nemtilor, W04, insa acestora nu li s-a permis accesul la telemetria monopostului, de setari si intrepretarea datelor ocupandu-se doar mecanicii Pirelli. In plus, pneurile testate (aparent specificatii noi, pentru sezonul 2014) nu au fost marcate, doar Pirelli stiind ce si cand a fost testat. 


Ferrari F150 Italia

    *In cazul Ferrari, se cunosc ceva mai putine, Scuderia de la Maranello ruland un monopost F150 Italia (folosit pe parcursul sezonului 2011), obiectivul testului fiind (probabil) dezvoltarea pneurilor pentru sezonul actual.

    Principala problema ridicata de aceste teste, ar fi aceea ca echipele in cauza, cu precadere Mercedes AMG, ar beneficia de date suplimentare (comparativ cu adversarii lor) cu privire la comportamentul monopostului si al pneurilor, gratie acestor teste, km actuali parcursi fiind o mare sansa pentru echipe de a testa diverse elemente aflate in dezvoltare (simpla lor rulare insemnand destul de mult). Chiar daca echipele nu au acces la datele colectate exclusiv de Pirelli, acestea pot monta anumite elemente si diversi senzori, permitand, totusi, colectarea anumitor informatii. 



    In cele din urma, legalitatea (sau ilegalitatea) acestor teste ramane sa fie stabilita de FIA, fiind foarte greu sa ne formam o parere concreta (zic eu) gratie lipsei de claritate a regulamentului si lipsei de transparenta cu privire la aceste teste (considerate secrete de Pirelli). Un singur lucru este clar, deocamdata, "baietii" lui Ross Brawn au un mare talent de a intra in dispute si controverse, iar cand ii adaugam si pe cei de la Pirelli in ecuatie, scandalul este garantat...


TheSeeker



*Actualizare: FIA anunta ca Mercedes AMG Petronas va fi chemata sa raspunda in fata Tribunalului International al FIA, in timp ce cazul impotriva Scuderiei Ferrari este inchis, testul acestora fiind considerat in limitele regulamentului.
 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff